ΟΠΑ Θερινά «σχολεία»

Ακαδημαϊκές συναντήσεις με φόντο το ελληνικό καλοκαίρι


Τα θερινά «σχολεία» του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών αποτελούν ετησίως ένα γεγονός με …φανατικούς λάτρεις. Φοιτητές και φοιτήτριες απ’ όλο τον κόσμο, συναντιούνται στη χώρα μας για να συμμετάσχουν σε προγράμματα με διεθνή ακαδημαϊκή απήχηση, σε ένα περιβάλλον που συνδυάζει τα υψηλού επιπέδου μαθήματα με τις ομορφιές και την πλούσια παράδοση που κάνουν τη χώρα μας αγαπητή σε όλο τον κόσμο.

Κάθε καλοκαίρι, το ΟΠΑ διοργανώνει 3 με 5 summer schools, συνεχίζοντας μια παράδοση που έχει ξεκινήσει εδώ και μια 20ετία.

Είναι άλλωστε γνωστό, ότι κάθε καλοκαίρι η χώρα μας αποτελεί το σημείο συνάντησης ακαδημαϊκών ομάδων από πολλές χώρες του κόσμου (κυρίως όμως από τις ΗΠΑ), που διοργανώνουν θερινά σχολεία σε διαφορετικές περιοχές της.

Στα summer schools του ΟΠΑ συμμετέχουν περίπου 50 με 150 άτομα, ενώ υλοποιούνται από το τέλος του Ιουνίου και όλο τον Ιούλιο κάθε χρόνου. Οι προϋποθέσεις παρακολούθησης σε κάθε ένα από αυτά εξαρτώνται από το πρόγραμμα του. Συνήθως ωστόσο, προϋπόθεση για να τα παρακολουθήσει κανείς δεν αποτελούν οι βαθμοί ή οι ακαδημαϊκές επιδόσεις του κάθε υποψηφίου, αλλά η  συνάφεια, το  background ή το ενδιαφέρον για το πρόγραμμα. Η είσοδος στα summer schools δηλαδή, δεν είναι τόσο απαιτητική όσο θα περίμενε κάποιος υποψήφιος που καταθέτει τις αιτήσεις του για να παρακολουθήσει ένα μεταπτυχιακό πρόγραμμα. 

Το φετινό καλοκαίρι λειτούργησαν με μεγάλη συμμετοχή τα παρακάτω θερινά «σχολεία»:

 

Για το Ψηφιακό Επιχειρείν

Το Τμήμα Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών διοργάνωσε με επιτυχία το 2ο Διεθνές Θερινό Σχολείο σε θέματα Ψηφιακού Επιχειρείν (International Summer School “Digital Business-DigiBiz”) σε συνεργασία με το Michigan State University (MSU). Πρόκειται για μια συνεργασία του ΟΠΑ με ένα από τα κορυφαία Πανεπιστήμια των ΗΠΑ, καθώς η Σχολή Διοίκησης Επιχειρήσεων του MSU κατέχει συστηματικά τις πρώτες θέσεις διεθνών κατατάξεων τόσο στα προπτυχιακά όσο και στα μεταπτυχιακά της προγράμματα.

Το Θερινό Σχολείο πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα και στη Σύρο από τις 10 έως τις 16 Ιουλίου 2023 με συμμετέχοντες 35 φοιτητές από το MSU και από το Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών του Τμήματος Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας του ΟΠΑ εστιάζοντας στην άρτια εκπαίδευση αλλά και στη διασκέδαση!

Τι λέει γι αυτό ο επιστημονικός υπεύθυνος του, Επίκουρος Καθηγητής κ. Δημήτρης Δρόσος; «Το πρόγραμμα ήταν ειδικά σχεδιασμένο βάσει των εκπαιδευτικών προτεραιοτήτων της ψηφιακής επιχειρηματικότητας και εστίασε μεταξύ άλλων στους θεματικούς άξονες της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης, του ψηφιακού μάρκετινγκ, των νομικών θεμάτων του ηλεκτρονικού εμπορίου, της εφοδιαστικής και του web design. Οι συμμετέχοντες παρακολουθώντας τις διαλέξεις ακαδημαϊκών και επαγγελματιών του Ψηφιακού Επιχειρείν, καθώς επίσης και μέσω της εκπαιδευτικής επίσκεψής τους στα γραφεία της Coca-Cola Hellas κατανόησαν τους τρόπους με τους οποίους μπορούν να μετατρέψουν μια εξαιρετική ιδέα σε μια φιλόδοξη start-up. Ήταν πράγματι μια ηλιόλουστη μαθησιακή εμπειρία, η οποία είχε ως αποτέλεσμα οι συμμετέχοντες να αποκτήσουν νέες γνώσεις και δεξιότητες αλλά ήταν και η αφορμή ώστε όλοι μας, φοιτητές και διδάσκοντες, να δημιουργήσουμε όμορφες και αξέχαστες αναμνήσεις στην Αθήνα και στη Σύρο!» λέει ο κ. Δρόσος.

Σχετικά με το DigiBiz η φοιτήτρια Sofia Buatti, τριτοετής στο MSU, λέει με ενθουσιασμό ότι: «Οι προσδοκίες μου ξεπέρασαν κατά πολύ κατά την ολοκλήρωση του μαθήματος. Όταν ήρθα στην Ελλάδα, ήμουν διστακτική αλλά πρόθυμη να μάθω, όχι μόνο μέσα από το ελληνικό περιβάλλον που θαύμαζα τόσο πολύ, αλλά και από την επιθυμία μου να κατανοήσω βαθύτερα τις ελληνικές οικονομικές και επιχειρηματικές πτυχές που κάνουν την Ελλάδα τόσο επιτυχημένη. Μέσω του προγράμματος αυτού πήρα όλα όσα ήθελα, αν όχι περισσότερα από αυτά, για τα οποία ταξίδεψα χιλιάδες μίλια. Η εμπειρία του DigiBiz δεν ήταν μόνο διανοητικά προκλητική αλλά και ασύλληπτα ευχάριστη» αναφέρει.

Και συμπληρώνει με τις φράσεις: «Ένιωθα σαν να έπαιρνα τα μέγιστα από τους ακαδημαϊκούς μου και την Ελλάδα. Συνιστώ ανεπιφύλακτα το πρόγραμμα σε διεθνείς και ντόπιους φοιτητές. Εάν βέβαια κάποιος θέλει να ασχοληθεί πλήρως με την οικονομία και τις επιχειρήσεις της Ελλάδας και της παγκόσμιας αγοράς· αυτό το μάθημα είναι κάτι παραπάνω από εξαιρετικό. Αυτό το πρόγραμμα έκανε προσωπικά το ταξίδι μου στην Ελλάδα ένα μοναδικό ταξίδι ζωής!»

 

 

Ψηφιακές μέθοδοι στις Ανθρωπιστικές σπουδές  με την σύμπραξη ΟΠΑ και Princeton

Στις αρχές Ιουλίου, ολοκληρώθηκε με μεγάλη επιτυχία, το 5νθήμερο θερινό εργαστήριο Summer Institute: Digital Humanities for Hellenic Studies. Το θερινό εργαστήριο συνδιοργανώθηκε  από την Έδρα UNESCO για τις Ψηφιακές Μεθόδους στις Ανθρωπιστικές και Κοινωνικές Επιστήμες και το Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών στις Ψηφιακές Μεθόδους για τις Ανθρωπιστικές Επιστήμες (ΠΜΣ) του ΟΠΑ, το Κέντρο Ψηφιακών Ανθρωπιστικών Επιστημών και το Κέντρο Ελληνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Princeton, και την Ευρωπαϊκή Ψηφιακή Υποδομή για τις Τέχνες και τις Ανθρωπιστικές Επιστήμες DARIAH-EU.

 

Οι συναντήσεις του διεξήχθησαν στην Αθήνα και έφεραν κοντά μεταπτυχιακούς φοιτητές, υποψήφιους διδάκτορες και ερευνητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό με διδάσκοντες από το ΟΠΑ και το Princeton σε ένα εντατικό πενθήμερο πρόγραμμα, στο οποίο οι εκπαιδευόμενοι καθοδηγήθηκαν από κοντά στην πρακτική εφαρμογή ψηφιακών μεθόδων και τεχνολογιών στις ερευνητικές τους εργασίες. Συνδύασαν δε πολύπλευρες δραστηριότητες, από εντατικά σεμινάρια και προσωπική καθοδήγηση, μέχρι συζήτηση με θέμα «ψηφιακές ανθρωπιστικές επιστήμες και ελληνικές σπουδές», πολιτιστικές δραστηριότητες και εκπαιδευτική επίσκεψη στις εγκαταστάσεις εικονικής πραγματικότητας του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού.

Αυτή είναι η πρώτη φορά που το ΟΠΑ συμπράττει με το διεθνούς φήμης αμερικανικό πανεπιστήμιο και η αρχή μιας πολλά υποσχόμενης και δημιουργικής συνεργασίας.

«Φέτος, για πρώτη φορά, διοργανώσαμε ένα θερινό σχολείο για τις ψηφιακές ανθρωπιστικές επιστήμες από κοινού με την Ευρωπαϊκή Υποδομή για την Έρευνα στις Τέχνες και στις Ανθρωπιστικές Επιστήμες DARIAH-EU και το Πανεπιστήμιο Princeton των Ηνωμένων Πολιτειών, ένα από τα σημαντικότερα πανεπιστήμια του κόσμου, όχι μόνο στον τομέα αυτόν» λέει σχετικά ο Γεώργιος Παπαϊωάννου, Αναπληρωτής Καθηγητής του Τμήματος Πληροφορικής και Διευθυντής του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών (ΠΜΣ) του ΟΠΑ στις Ψηφιακές Μεθόδους για τις Ανθρωπιστικές Επιστήμες.

«Μεγάλο ενδιαφέρον είχε η μεθοδολογική προσέγγιση του σχολείου, που δεν βασίστηκε σε τυπικές θεωρητικές ή εργαστηριακές διαλέξεις, αλλά στην προσωποποιημένη καθοδήγηση των φοιτητών ως προς την πρακτική εφαρμογή ψηφιακών μεθόδων και τεχνολογιών στις ερευνητικές τους εργασίες, καθώς και σε ομαδικές δραστηριότητες που εξέθεσαν τον κάθε φοιτητή σε προβληματισμούς και ιδέες των υπολοίπων. Ήταν σημαντικό ότι καλλιεργήθηκε έντονα ένα πνεύμα συνεργασίας και σε αυτό συνετέλεσαν και οι συνοδευτικές πολιτιστικές δραστηριότητες του σχολείου. Μετά την πολύ πετυχημένη πρώτη συνεργασία μεταξύ του Princeton και του ΟΠΑ, ήδη συζητάμε να συνδιοργανώσουμε επόμενα θερινά σχολεία σε πιο στοχευμένα αντικείμενα» καταλήγει ο κ. Παπαϊωάννου.

 

«Ήταν μια εξαιρετική εμπειρία, την οποία θα πρότεινα ανεπιφύλακτα σε κάθε ερευνητή που ενδιαφέρεται να εξερευνήσει πώς θα μπορούσε η τεχνολογία να σταθεί αρωγός στη διαφύλαξη και ανάδειξη του πολιτισμού» λέει από την πλευρά της στην «ΟΠΑ News» η φοιτήτρια του Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών του ΟΠΑ στις Ψηφιακές Μεθόδους για τις Ανθρωπιστικές Επιστήμες Σοφία Καστανίδη.

«Η καθοδήγηση σε ένα δικό μας project κατά τη διάρκεια του θερινού σχολείου, συνέβαλε σε μια δημιουργική και ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα εβδομάδα! Η γνωριμία με άτομα που μοιραζόμαστε κοινά ενδιαφέροντα, οι διαφωτιστικές εισηγήσεις και συμβουλές των διδασκόντων και οι γόνιμες συζητήσεις που διεξήχθησαν, διεύρυναν την οπτική μου και αποτέλεσαν έναυσμα για περαιτέρω ενασχόληση με την έρευνα» καταλήγει με ενθουσιασμό.

 

 


Χρηματοοικονομικοί κίνδυνοι: Ένα διεθνές «σχολείο» με 20 χρόνια ζωής!

Στις αρχές Σεπτεμβρίου, μια ακόμη διεθνής ακαδημαϊκή συνάντηση στην Ελλάδα, «φώτισε» σημαντικές πλευρές των οικονομικών σπουδών. Το διεθνές θερινό «σχολείο» Risk Finance and Stochastics, το οποίο πραγματοποιήθηκε για 20η φορά στη χώρα μας, συνδιοργανώθηκε από τα Τμήματα Στατιστικής, Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής  και το Τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων του ΟΠΑ, και τα Τμήματα Στατιστικής και Αναλογιστικών – Χρηματοοικονομικών Μαθηματικών  και Μηχανικών Οικονομίας και Διοίκησης του Πανεπιστημίου Αιγαίου καθώς και από το Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών στις Ποσοτικές Μεθόδους Αναλογιστικού και Χρηματοοικονομικού Κινδύνου του ΟΠΑ και το Εργαστήριο Στοχαστικής Μοντελοποίησης και Εφαρμογών του ΟΠΑ.  

Σκοπός του ήταν η επαφή των φοιτητών (προπτυχιακών, μεταπτυχιακών και υποψηφίων διδακτόρων) με το γνωστικό αντικείμενο της στοχαστικής ανάλυσης και της εφαρμογής του στη διαχείριση κινδύνου, στα χρηματοοικονομικά και τα  ασφαλιστικά/αναλογιστικά.  Όπως κάθε χρόνο φιλοξένησε κορυφαίους ερευνητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό σε θέματα αιχμής στην πολύ σημαντική αυτή περιοχή, που παρουσιάζει ενδιαφέρον τόσο στη θεωρία όσο και στην πράξη και που έχει μεγάλη απήχηση στην αγορά. Η θεματολογία του κινήθηκε σε δυο άξονες:  Καταστροφικοί κίνδυνοι  (catastrophe risk) και Τοπολογικές μέθοδοι στην ανάλυση δεδομένων με εφαρμογές στη διαχείριση κινδύνου.

Στο πλαίσιο του των μαθημάτων του εκτός των ακαδημαϊκών ομιλιών διοργανώθηκε ειδική ημερίδα με την συμμετοχή 150 ατόμων σχετικά με τον καταστροφικό κίνδυνο, στην οποία συμμετείχαν εκπρόσωποι ασφαλιστικών εταιρειών, η Ένωση Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος και η Ένωση Αναλογιστών Ελλάδος.

Όπως λέει σχετικά ο Επιστημονικός Υπεύθυνος του διεθνούς θερινού αυτού προγράμματος Καθηγητής του Τμήματος Στατιστικής του ΟΠΑ κ. Αθανάσιος Γιαννακόπουλος: «Φέτος αναπτύξαμε θεματολογίες αιχμής στην στοχαστική μοντελοποίηση της διαχείρισης κινδύνου, συγκεκριμένα το σημαντικό θέμα της διαχείρισης του καταστροφικού κινδύνου και της ανάπτυξης σύγχρονων τοπολογικών μεθόδων ανάλυσης δεδομένων στην περιοχή αυτή. Σημαντική ήταν η διάδραση με την αγορά, μέσω ειδικής ημερίδας που διοργανώθηκε στο πλαίσιο του σχολείου σχετικά με τον καταστροφικό κίνδυνο (catastrophe risk)  και τα εργαλεία διαχείρισης του, που έφερε σε επαφή τους συμμετέχοντες /σες με τις σύγχρονες τάσεις και τους κύριους συντελεστές του χώρου».

Από την πλευρά του, ο φοιτητής του Τμήματος Στατιστικής του ΟΠΑ Δημήτρης Ντάλλας σχολίασε την εμπειρία του λέγοντας: «Ήταν πραγματικά μια εξαιρετική εμπειρία που περιείχε υψηλής ποιότητας ομιλίες, με χρήσιμο υλικό το οποίο διατέθηκε στους συμμετέχοντες. Προσωπικά με βοήθησε αρκετά να κατανοήσω έννοιες του ανερχόμενου τομέα της τοπολογικής ανάλυσης δεδομένων που αποτελεί μια χρήσιμη προσέγγιση σε προβλήματα ανάλυσης δεδομένων υψηλών διαστάσεων (analysis of high dimensional data)».