Πώς θα σωθούν οι μεσαίες και μικρότερες επιχειρήσεις στην Ελλάδα;
Η χρήση των σύγχρονων ευέλικτων μορφών εργασίας είναι πιο συνηθισμένη στη χώρα μας στις μεγάλες επιχειρήσεις απ’ ό,τι στις μεσαίες και μικρότερες, στις οποίες δε, ένας αναπάντεχα μεγάλος αριθμός επενδύει την καλή φήμη ή το καλό όνομα του εργοδότη προς την αγορά εργασίας.
Παράλληλα, η σημασία των πλούσιων αμοιβών και η ανάγκη διαφοροποίησης από τις διοικητικές πρακτικές που εφαρμόζουν οι μεγάλες επιχειρήσεις είναι ένας σημαντικός παράγοντας «επιβίωσης» στις περιπτώσεις των μεσαίων και μικρότερων επιχειρήσεων της χώρας μας.
Τα παραπάνω είναι μόνο μερικά από τα συμπεράσματα της έρευνας που ολοκλήρωσε πρόσφατα το Εργαστήριο Διοίκησης Ανθρώπινου Δυναμικού (ΔΑΔ) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, μέρος του ερευνητικού έργου «Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού στις Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις- HRMinSMEs» που ξεκίνησε το 2020 με χρηματοδότηση από το Ελληνικό Ίδρυμα Έρευνας και Καινοτομίας (ΕΛΙΔΕΚ) σε συνεργασία με ξένα πανεπιστήμια.
Όπως λέει σχετικά η Αναπληρώτρια Καθηγήτρια κυρία Ελεάννα Γαλανάκη και επιστημονικά υπεύθυνη του έργου «οι Μικρές και Μεσαίες επιχειρήσεις (ΜΜΕ) θεωρούνται βασικός μοχλός για την οικονομική ανάπτυξη, ιδίως στις οικονομίες που κυριαρχούνται από τον κλάδο των υπηρεσιών, όπως η ελληνική. Ταυτόχρονα, το ανθρώπινο κεφάλαιο ή ανθρώπινο δυναμικό αποτελεί βασικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για κάθε επιχείρηση. Ωστόσο, τόσο η έρευνα όσο και η εμπειρία μας, δείχνει ότι οι ΜΜΕ αναζητούν πώς θα μπορούσαν να διαχειριστούν αποτελεσματικότερα το ανθρώπινο δυναμικό τους».
Ενδεικτικά, η έρευνα HRMinSMEs έδειξε ότι:
- Όσο μεγαλύτερη η επιχείρηση, τόσο υψηλότερη η απόδοσή της, σε όλους τους δείκτες απόδοσης
- Η ΔΑΔ στις ΜΜΕ είναι συνήθως ευθύνη των ιδιοκτητών και των Γενικών Διευθυντών ενώ μόνο στο 1/5 των περιπτώσεων απασχολείται εξειδικευμένος επαγγελματίας.
- Οι κυριότερες προκλήσεις για τις ΜΜΕ στον χώρο της ΔΑΔ είναι η εκπαίδευση και οι υψηλές αμοιβές των εργαζομένων
- Η κατηγορία μεγέθους της επιχείρησης επηρεάζει την εφαρμογή και την αποτελεσματικότητα των πρακτικών ΔΑΔ.
- Η τυπική αξιολόγηση των εργαζομένων, με φόρμες και πρότυπα συνδέεται με χαμηλή απόδοση στις μικρές επιχειρήσεις. Συστήνονται πιο χαλαροί και άτυποι τρόποι ανατροφοδότησης (feedback) στους εργαζομένους, καθώς βρέθηκε ότι μέσω αυτής ενισχύεται η αποδοτικότητα.
- Οι μικρές επιχειρήσεις υστερούν στην ποικιλομορφία και την ενσωμάτωση (diversity & inclusion) του προσωπικού σε σύγκριση με τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις.
- Υπάρχει πολύ ισχυρή σύνδεση μεταξύ καινοτομίας και επιχειρησιακής απόδοσης στις ΜΜΕ.
Η εφαρμογή της ΔΑΔ είναι αρκετά παρόμοια στις ΜΜΕ της Ελλάδας και της Κύπρου που εξετάστηκαν, γεγονός που πιθανώς δείχνει ότι τα θέματα της ΔΑΔ στις ΜΜΕ είναι κοινά διεθνώς.
«Οι ΜΜΕ αντιμετωπίζουν μεγάλες προκλήσεις όσον αφορά την προσέλκυση ταλέντων» αναφέρει η μεταδιδακτορική ερευνήτρια του αρμόδιου Εργαστηρίου Ειρήνη Ζωγράφου. «Το μικρό μέγεθος και η περιορισμένη αναγνωρισιμότητα του employer brand των επιχειρήσεων από το ευρύ κοινό, αποτελούν πιθανές αιτίες. Η δημιουργία ενός θετικού και αξιόπιστου employer brand τους δίνει τη δυνατότητα να ξεχωρίσουν, καθιστώντας τες πιο ελκυστικές για δυνητικούς και για υπάρχοντες εργαζόμενους.»