«Στις ομάδες δεν υπάρχουν διαχωρισμοί»
Για το γυναικείο επιχειρείν εν μέσω πανδημίας, το «άνοιξε κλείσε» του λιανεμπορίου, αλλά και τις ευκαιρίες που διαφαίνονται στον κλάδο των σούπερ μάρκετ και των καταστημάτων ευκολίας μιλάει η κυρία Δέσποινα Ξυνού, πρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος της OK! Anytime Markets Α.Ε., σε συνέντευξη που παραχώρησε στην «ΟΠΑ News».
Η σύγχρονη επιχειρηματικότητα είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την τεχνολογική εξέλιξη.
Πώς οργανώνετε τη δραστηριότητά σας στη μετά COVID εποχή;
Οι επόμενοι μήνες σαφώς και διέπονται από μια αισιοδοξία, καθώς τα δύσκολα –θέλουμε να πιστεύουμε– βρίσκονται στο χθες. Είναι, ωστόσο, σαφές πως το διάστημα που πέρασε άφησε κατάλοιπα και πληγές, οι οποίες θα επουλωθούν σταδιακά. O κλάδος των σούπερ μάρκετ έδειξε ότι είναι εκεί, δίπλα στους καταναλωτές, καθ’ όλη τη διάρκεια της πανδημίας. Αφουγκράστηκε τις ανάγκες του καταναλωτή, προσαρμόστηκε στις νέες συνθήκες, δημιούργησε ένα ασφαλές περιβάλλον για τις αγορές του νοικοκυριού. Αποδείξαμε ότι είμαστε ένα ενεργό κομμάτι της ζωής των καταναλωτών και της ίδιας της κοινωνίας σε όλες τις συνθήκες και τις δυσκολίες.
Από κάθε κρίση προκύπτουν πάντα και ευκαιρίες. Ποιες κινήσεις πρέπει να κάνουν τώρα οι επιχειρήσεις;
Η κατάφαση αυτή αποτελεί όντως ένα γεγονός. Πάντα υπάρχει χώρος για να προκύψει μια ευκαιρία, ακόμη και όταν τα πράγματα παρουσιάζονται δυσοίωνα στην αρχή. Η ψυχραιμία και η σωστή αξιολόγηση της κατάστασης που αφορά την εκάστοτε επιχείρηση θα αποτελέσουν τον καταλληλότερο σύμβουλο. Οι επιχειρήσεις θα μπορούσαν να θέσουν ποιοτικούς στόχους, επενδύοντας στον μέγιστο βαθμό στους ανθρώπους που τις στήριξαν και τις εμπιστεύτηκαν. Επίσης, καλούνται να βρίσκονται ένα βήμα μπροστά από τον παλμό της επικαιρότητας, επενδύοντας στις νέες τεχνολογίες και σε καινοτομίες που θα αποτελέσουν την αρχή για την εξέλιξη.
Η γυναικεία επιχειρηματικότητα βρίσκεται στην πρώτη γραμμή των πολιτικών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Πώς αποτιμάτε τη δική σας εμπειρία;
Επιτέλους τα πράγματα βρίσκονται «στην ίδια σελίδα» και για τους άντρες και για τις γυναίκες, παρόλο που ακόμα υπάρχει περιθώριο βελτίωσης. Εγώ ξεκίνησα να εργάζομαι στην ΞΥΝΟΣ Α.Ε., κάνοντας τα πρώτα μου βήματα στον κλάδο των σούπερ μάρκετ δίπλα στον πατέρα μου και στον αδελφό μου. Σταδιακά κατάφερα να αποκτήσω το δικό μου μερίδιο σε ένα άκρως ανταγωνιστικό, αλλά και ανδροκρατούμενο επιχειρηματικό περιβάλλον. Από το 2004 ξεκίνησε η λειτουργία της OK! Anytime Markets Α.Ε. και η νέα μου επιχειρηματική δραστηριότητα ως προέδρου και διευθύνουσας συμβούλου της εταιρείας. Σήμερα συνεχίζουμε με την ίδια αφοσίωση, θέτοντας υψηλότερους στόχους για την καλύτερη δυνατή εξέλιξη της εταιρείας μας.
Τι χρειάζεται να γίνει ώστε να αναδειχθεί η γυναικεία επιχειρηματικότητα στη χώρα μας;
Η περίοδος που διανύουμε είναι αναμφισβήτητα μια περίοδος οικονομικής ύφεσης, με τη χώρα μας να προσπαθεί σταδιακά να ανακάμψει. Για να επιβιώσει ένας επιχειρηματίας –πόσω μάλλον μια γυναίκα– μέσα σε αυτό το σύνθετο περιβάλλον, θα πρέπει να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα που διαμορφώνονται. Συγκεκριμένα, η αδιάκοπη ενδυνάμωση των στελεχών μας, η προσήλωσή μας στην καινοτομία των υπηρεσιών μας και η προσφορά μας στους συνεργάτες μας, αλλά και στον καταναλωτή, αποτελούν στοιχεία που συντελούν στην ανάδειξη της επιχειρηματικότητας. Ταυτόχρονα, η σύγχρονη επιχειρηματικότητα είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την τεχνολογική εξέλιξη και την αναβάθμιση της ποιότητας στο σύνολο της επιχείρησης.
Η ισότητα των φύλων έχει μπει στην ατζέντα εταιρικής υπευθυνότητας πολλών οργανισμών. Η εταιρεία σας τηρεί κάποια στρατηγική στο συγκεκριμένο ζήτημα;
Για εμάς η ισότητα των φυλών δεν είναι απλώς ένα θέμα εταιρικής υπευθυνότητας, αλλά θέμα αρχών που διέπουν την ίδια την εταιρεία. Αυτό αποδεικνύεται εμπράκτως από την ποσόστωση των εργαζομένων μας: 48% γυναίκες και 52% άνδρες. Το ίδιο ισχύει και για τη διοικητική ομάδα, που αποτελείται από 5 γυναίκες και 6 άνδρες, δηλαδή 45% γυναίκες και 55% άνδρες.